Onze activiteiten

Nederlandse Haarden- en Kachelbranche (NHK)

De Stichting Nederlandse Haarden- en Kachelbranche (NHK) is een brancheorganisatie waar voortdurend de kwaliteit en de installatie van hout, pellets en gasgestookte haarden en kachels wordt bevorderd. Deze toestellen worden ook wel -lokale verwarming- genoemd. Ook worden op innovaties en kwaliteit gerichte samenwerkings- en overlegvormen bevorderd. De activiteiten van de Stichting NHK worden door zowel fabrikanten (NHK fabrikanten-importeurs) als detaillisten (NHK verkoop-installatie) ondersteund. De NHK houdt zich ook bezig met onderzoek zowel naar marktomstandigheden als naar technische oplossingen.

Gespreks- en kennispartner

De NHK is in haar rol onder anderen gespreks- en kennispartner voor diverse stakeholders, waaronder de centrale overheid, gemeenten, NVDE, PBL, CBS, NEN, etc. Internationaal is de NHK ondermeer lid van de CEFACD (European Committee of Manufacturers of Domestic Heating and Cooking Appliances), de Europese brancheorganisatie voor lokale verwarmingsproducten. Ook staan wij regelmatig in contact met zusterorganisaties in de andere EU landen.

Vakopleiding

Voor dit alles vormt de geaccrediteerde Vakopleiding Installateur Haarden, Kachels en Rookkanalen een belangrijke basis. Deze is gekoppeld aan de Duurzame Energie (DE) erkenning en Gas Certificering (CO-Vrij). Het leidt installateurs op tot gekwalificeerde vakmensen voor het installeren en onderhouden van zowel hout- en pelletgestookte toestellen als gastoestellen. Deze vakopleiding is door de NHK ontwikkeld en wordt in een e-learning (online) vorm voortdurend actueel gehouden. Er worden zowel theorie als praktijk examens afgenomen. Naast technische kennis wordt de installateur ook opgeleid op het gebied van de wet- en regelgeving en het geven van training aan de gebruiker van de toestellen.

Activiteiten: